باکتری های سیگار

باکتریهای سیگار

باکتریهای سیگار بیش از صد نوع هستند. از جمله آنهایی که سبب بیماری در انسانها می گردند. باکتریهای سیگار می توانند در ابتلا به عفونتهای تنفسی وریوی نقش داشته باشند. اغلب پژوهشگران بر روی اثر مواد شیمیایی موجود در سیگارها و بخصوص آنهایی که در زمان سوختن تنباکو تولید می شوند، تمرکز نموده اند. اما یک بررسی جدید که به تازگی در مجله Environmental Health Perspectives چاپ شده است، یک تصویر کامل از باکتریهای موجود در تنباکو ترسیم کرده و خاطر نشان نموده است این باکتریها نیز می توانند یکی از منابع بالقوه در ایجاد عفونت و بیماری باشند.

سیگار کشیدن به تمام اندامهای بدن آسیب می رساند. مواد شیمیایی و فلزات سنگین موجود در سیگارها مسئول ایجاد بیماریهایی مانند سرطان ریه و انسداد مزمن مجاری تنفسی (COPD) می باشند. در این بررسی نیز مشخص شد که سیگار کشیدن می تواند یک عامل خطربرای بیماریهای تنفسی مانندسرماخوردگی، آنفلونزا، آسم، پنومونی باکتریایی و بیماری بینابینی ریوی باشد.

افراد سیگاری باکتریهای زنده را وارد ریه های خود می کنند

از آنجا که ۱/۲ میلیارد نفرسیگاری بالای ۱۵ سال در دنیا وجود دارد. بررسی تنوع باکتریهای موجود در تنباکوها حیاتی است. برای تولید سیگار برگهای سبز تنباکو که حاوی باکتریهای کمی هستند، تحت شرایطی تخمیر می گردند که برای رشد باکتریها مناسب می باشد. در نتیجه به جای حذف باکتریها در طول روند تخمیر، سبب افزایش تعداد آنها به حدود یک میلیون باکتری در هر سیگار می گردد. این باکتریها زنده و قادر به تولید مثل می باشند. مطلب مشخص شده، این است که افراد سیگاری باکتریهای زنده را وارد ریه های خود می کنند، محیطی که در افراد سالم عاری از هرگونه باکتری می باشد و این می تواند سبب بروز بیماریهایی مانند COPD و یا التهاب گردد که با ایجاد تومورهای ریوی مرتبط هستند. حتی باکتریهای مرده نیز به دلیل توانایی ایجاد اندوتوکسین می توانند سلولها را تحریک نمایند و سبب التهاب گردند.

نگرانی موجود این است که شاید مواد شیمیایی و باکتریها در کنار یکدیگر بدخیم شدن سلولهای سرطانی را سرعت بخشند. البته اظهارنظر در مورد نقش باکتریهای سیگار در مبتلا نمودن انسانها به بیماریهای ریوی هنوز زود است. این امر مستلزم بررسی های بیشتر است.

به اشتراک گذاری