چرا همیشه خسته ام هفت دلیل خستگی در خانم ها

چرا همیشه خسته ام (۷ دلیل خستگی در خانم ها)

چرا همیشه خسته ام ؟ «من آن قدر خسته ام که نمی توانم چون سابق به کارهایم برسم». «من می خواهم از خانه ام بیرون بروم، ولی انرژی ندارم.»

این عبارت ها و عباراتی مشابه و خمیازه های پیاپی مشکل افراد زیادی است که از خستگی دائمی رنج می برند. «نیکا گلدبرگ» متخصص قلب و عروق می گوید: «بیشترین شکایتی که از بیماران خود می شنوم خستگی است.» البته مشکل اغلب افراد، فعالیت زیاد و خواب کم و یا کیفیت پایین خواب است. اگر شما ۵ الی ۶ ساعت یا کمتر در طی شب خواب پیوسته دارید، خستگی شما ناشی از سن شما یا مشکل دیگری نیست، کم خوابی شما را آزار می دهد و انرژی شما را می گیرد.» اما اگر ٧ الی ٨ ساعت در طی شب می خوابید و هنوز خسته هستید، زمان آن رسیده است که بررسی پزشکی کاملی گردید تا مشکل اصلی شما شناخته شود. در حالی که گاهی اوقات خستگی می تواند از علائم بیماری های خطرناکی باشد، اما پزشکان می گویند خستگی اغلب به علت مشکلات کوچک پزشکی اتفاق می افتد، ولی در هر صورت باید مورد بررسی کامل قرار گیرد تا علت ایجادکننده آن شناخته شود. در زیر ٧ دلیل شایع که موجب خستگی می شوند معرفی می شوند:

١ـ کم خونی

اگر شما خانمی هستید که در سنین باروری قرار دارید و به ویژه قاعدگی های دردناک و با خونریزی زیاد دارید، یا دچار تومورهای فیبروییدی یا پولیپ های رحمی هستید، یا آنکه اخیراً زایمان کرده اید، این خونریزی ها ممکن است موجب ایجاد کم خونی (آنمی) در شما شده باشد، کم خونی یکی از مهم ترین دلایل خستگی در زنان است. بر اثر خونریزی زیاد، فرد دچار کاهش میزان هموگلوبین می شود، هموگلوبین پروتئینی غنی از آهن است که در گلبول های قرمز قرار دارد و وظیفه حمل اکسیژن را از شش ها به اندام های دیگر را دارد. هنگامی که بر اثر کاهش این پروتئین، اکسیژن کافی به اندام های شما نمی رسد، دچار خستگی می شوید. دیگر عواملی که موجب کم خونی می گردند عبارتند از خونریزی داخلی، کمبود آهن، فولیک اسید یا ویتامین B١٢ کم خونی ممکن است به وسیله بیماری های مزمن دیگر مثل بیماری های کلیه (که با علائمی چون گیجی، احساس سر، و تحریکپذیری نیز همراه است) نیز ایجاد شود. برای تأیید کم خونی، پزشکان از یک آزمایش خون استفاده می کنند و براساس نتایج آزمایش درمان مناسب را انتخاب می کنند. برای مثال اگر کم خونی ناشی از فقر آهن باشد، پزشکان از مکمل های دارویی حاوی آهن و اضافه کردن غذا های غنی از آهن مثل اسفناج، بروکلی یا گوشت قرمز به رژیم غذایی فرد استفاده می کنند.

٢ـ کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیسم)

اگر کم تحرک و بی حس و حال و کمی افسرده هستید، ممکن است دچار کم کاری تیروئید باشید. تیروئید یک غده پروانه ای شکل کوچک است که در قسمت جلویی گردن قرار دارد و فرآیند سوخت و ساز بدن را تحت کنترل دارد، افزایش فعالیت این غده موجب افزایش سوخت و ساز و عملکردهای فرد می شود. به اعتقاد دکتر گلدبرگ، اختلال تشخیص داده نشده تیروئید یکی از مهم ترین مشکلات سلامتی زنان است و حتی نسبت به موارد تشخیص داده شده آن بیشتر است. بر طبق آمار انجمن تیروئید آمریکا، تا سن ۶٠ سالگی حدود ١٧ درصد زنان دچار یک اختلال تیروئیدی می شوند که بیشتر آنها از این مشکل بی خبرند. مهم ترین عامل این مشکلات تیروئیدی ـ یک بیماری خود ایمنی به نام «هاشیموتو» است. این بیماری موجب می شود بدن سلول های مسئول ساخت هورمون تیروکسین و سایر هورمون های مترشحه غده تیروئید را نابود کند. در پی این اتفاقات، غده تیروئید کم کار می شود و سوخت و ساز بدن پایین می آید. با آزمایش خون و تعیین مقدار هورمون های T٣ و T۴ می توان کم کاری تیروئید را تشخیص داد. با تشخیص کم کاری تیروئید می توان تحت نظر پزشک و با استفاده از هورمون های تیروئیدی صناعی مشکل را برطرف کرد و فعالیت غده تیروئید و سوخت و ساز بدن را بالا برد.

٣ـ عفونت تشخیص داده نشده مجاری ادرار

اگرچه بسیاری از زنان در طی زندگی خود عفونت ادراری را با علائمی چون سوزش ادرار، تکرر ادرار و اورژانس بودن ادرار تجربه می کنند، اما گاهی این عفونت در خانم ها علائم بالینی مشخصی را موجب نمی شود. عدم وجود علائم بالینی یا ملایم بودن این علائم می تواند موجب عدم تشخیص بیماری شود. این عفونت های تشخیص داده نشده می توانند یکی از دلایل خستگی در خانم ها باشند. در بیشتر موارد، عفونت ادراری بر اثر باکتری هایی ایجاد می شود که در مجاری ادراری در حالت طبیعی وجود دارند و بر اثر عوامل مختلف فعال می شوند. عدم رعایت بهداشت اندام های جنسی و روابط جنسی از مهم ترین عواملی هستند که خطر ابتلا به عفونت های ادراری را افزایش می دهند. در صورتی که پزشک به عفونت ادراری شک کند، بیمار را برای انجام آزمایش ادرار به آزمایشگاه معرفی می کند. در مان عفونت ادراری معمولاً بسیار ساده و با مصرف آنتی بیوتیک خوراکی درمان می شود. معمولاً طی یک هفته یا حتی کمتر بعد از درمان عفونت ادراری، خستگی نیز برطرف می شود. اگر بعد از مدتی مجدداً علائم ظاهر شد، آزمایش ادراری مجدد لازم است. زیرا در برخی خانم ها عفونت ادراری مزمن است در صورت مزمن بودن عفونت ادراری، بیمار باید تحت نظر پزشک قرار گرفته و از درمان های پیشگیرانه استفاده کند، معمولاً برای درمان پیشگیرانه، آنتی بیوتیک با دوز پایین برای مدتی نسبتاً طولانی تجویز می شود.

۴ـ دریافت زیاد کافئین

بسیاری از افراد برای رسیدن سریع به یک منبع انرژی قوی از قهوه یا نوشابه های حاوی کولا استفاده می کنند که سرشار از کافئین هستند. اما در برخی افراد کافئین می تواند اثراتی مخالف داشته باشد. در واقع در این دسته افراد مصرف ممتد کافئین می توانند موجب خستگی شود. در این حالت، برخی افراد فکر می کنند که با افزایش کافئین مصرفی می تواند بر مشکل فائق شوند، ولی این اتفاق نمی افتد و در مواردی دریافت کافئین بیشتر خستگی بیشتر را به ارمغان می آورد. برای حل مشکل فقط یک راه وجود دارد: حذف کافئین از رژیم غذایی تا حد ممکن. این معنی است که باید قهوه، چای، نوشابه و حتی داروهایی که حاوی کافئین هستند از برنامه غذایی فرد حذف شود. با این کار ظرف مدت کوتاهی خستگی نیز از بین می رود.

۵ ـ آلرژی های غذایی

اگرچه مواد غذایی انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزانه را فراهم می کند. برخی پزشکان اعتقاد دارند که عدم تحمل مواد غذایی یا آلرژی غذایی تشخیص داده نشده می تواند اثراتی مخالف را ایجاد کند. دکتر «رودی ریورا» در مقاله ای تحت عنوان «آلرژی های غذایی» می نویسد آلرژی های غذایی می تواند موجب چاقی شود و عدم تحمل غذایی ملایم نیز می تواند موجب خواب آلودگی شود. یعنی با آنکه شما تغذیه کاملی دارید، باز همیشه فرسوده به نظر می رسید. به عقیده دکتر ریورا، مدارک علمی موجود نشان می دهد آلرژی های غذایی یک عامل مهم خستگی هستند و حتی داده های موجود پیشنهاد می کنند که خستگی می تواند یکی از علایم هشداردهنده عدم تحمل غذایی باشد. اگر تصور می کنید که برخی غذاها موجب خستگی و خمیازه کشیدن شما می شوند، باید شروع به حذف مواد غذایی مشکوک از رژیم غذایی خود شوید، برای این کار باید غذاهایی را که ١٠ تا ٣٠ دقیقه بعد از خوردن آنها دچار خواب آلودگی می شوید از رژیم غذایی خود حذف کنید. همچنین می توانید برای انجام آزمایش های پزشکی تعیین حساسیت به مواد غذایی نزد پزشک خود بروید.

چرا همیشه خسته ام تصویر یک

۶ ـ آپنه تنفسی هنگام خواب

اگر خواب کافی در شب ندارید، کم خوابی می تواند دلیل خستگی شما در طی روز باشد. اما آیا می دانید که ممکن است شما از نظر ساعات خواب در شب، به مقدار کافی خوابیده باشید، ولی دچار کسری خواب باشید؟ این حالت اغلب به علت مشکل خاصی است که آپنه تنفس هنگام خواب نامیده می شود، افرادی که دارای این مشکل هستند، در طی خواب چندین بار دچار قطع کوتاه مدت تنفس می شوند. بعد از هر بار قطع تنفس فرد لحظه بسیار کوچکی از خواب بیدار می شود، ولی آن قدر این زمان کوتاه است که فرد صبح روز بعد آنها را به یاد نمی آورد و متوجه آنها نمی شود، اما همین مدت زمان کم کافی است تا چرخه خواب دچار اختلال شود و خواب فرد کامل نشود، در این حالت با آنکه فرد از نظر تعداد ساعات کافی به نظر می رسد اما کیفیت پایین خواب موجب می شود که خواب کامل و درستی اتفاق نیفتاده باشد و فرد دچار کمبود خواب نامحسوس باشد. به عقیده پزشکان، آپنه تنفس هنگام خواب اغلب به دلیل انسداد مجاری هوایی بالاتر اتفاق می افتد و اغلب در زنان دچار اضافه وزن و چاقی اتفاق می افتد. خرخر کردن در خواب معمولاً یکی از علایم آپنه تنفس هنگام خواب است. تشخیص این بیماری با انجام آزمایشات پزشکی در آزمایشگاه خواب یا رجوع به متخصص آپنه تنفسی صورت می گیرد. پس از تشخیص آپنه تنفسی هنگام خواب، پزشک توصیه می کند که بیمار شیوه زندگی خود را تغییر دهد. ترک سیگار و کاهش وزن از اولین اقدام هایی است که باید صورت گیرد.

به عنوان درمان دارویی از وسایلی استفاده می شود که در طی خواب مجاری هوایی را باز نگه دارد. در موارد شدید، حتی ممکن است برای تصحیح جریان هوا جراحی لازم باشد. نکته مهمی که باید توجه کرد آن است که آپنه تنفس هنگام خواب احتمال سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می دهد.

٧ـ بیماری قلبی تشخیص داده نشده

اگر بعد از انجام یک فعالیت سبک بدنی، دچار خستگی شدید می شوید لازم است با یک پزشک در مورد وضعیت قلب خود مشورت کنید. هنگامی که بعد از انجام کارهای ساده ای چون کشیدن جاروبرقی، تمیز کردن خانه و رفت و برگشت به محل کار دچار خستگی فراوان می شوید، احتمال ناراحتی های قلبی در شما بالاست و باید مورد توجه پزشکی قرار گیرد. اما باید توجه داشت که خستگی دلیل قطعی بیماری های قلبی نیست و ممکن است نشانه ای مشکلات پزشکی ساده ای باشد. بیماری های قلبی از مهم ترین علل مرگ در خانم ها می باشند. پزشکان توصیه می کنند اگر بعد از انجام فعالیت دچار خستگی فراوان می شوید و دلیل دیگری برای خستگی خود به ذهنتان نمی رسد ضروری است مورد معاینات کامل پزشکی قرار گیرید. در صورت تأیید بیماری قلبی، درمان دارویی و مراقبت های پزشکی می تواند به حل مشکل کمک کرده و خستگی را کاهش دهد و انرژی شما را بازیابی کند.

مطلب تصادفی: مراقبت از پوست و مو

ترجمه: دکتر مرتضی شفقی خالکی